BANTUAN KERAJAAN

RASMI : PERMOHONAN BARU STR 2023 DAN KEMAS KINI MAKLUMAT KINI DIBUKA – MOHON SEKARANG!

Pada 17 Januari lalu, seperti yang kita maklum bahawa bayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 1 di laksanakan. Yang mana seramai 8.7 juta golongan B40 telah menerima bayaran RM 100 – RM 300.

Pada pembentangan Belanjawan 2023 atau dikenali sebagai Belanjawan Madani yang diumumkan oleh Menteri Kewangan Datuk Seri Anuar Ibrahim. Terdapat pelbagai inisiatif dan bantuan kerajaan sediakan.

Terbaru, pihak LHDN telah membuat kenyataan rasmi yang mana, permohonan baru dan mengesmas kini maklumat boleh dilakukan.

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Sumbangan Tunai Rahmah (STR) adalah salah satu inisiatif yang kerajaan perkenalkan di bawah konsep Payung Rahmah yang bertujuan untuk membantu golongan yang kurang berkemampuan di dalam menghadapi cabaran kos hidup yang meningkat. 

INFO : Bantuan Tunai Rakyat (BTR) adalah bantuan kewangan secara tunai sama seperti bantuan sebelum ini seperti BKM, BPR, BSH dan BR1M.

PERMOHONAN BARU DAN KEMAS KINI

Berita baik kepada yang ingin membuat permohonan baru. Melalui kenyataan rasmi LHDN, setiap permohonan baru Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2023 boleh dilakukan berkuatkuasa pada :

  • 1 Mac 2023

TARIKH PERMOHONAN BARU

Berikut adalah tarikh bagi yang ingin membuat permohonan baru

Dalam Talian (on-line)

  • 01 Mac – 31 Mac 2023

Perkhidmatan Kaunter (Walk-in)

  • 08 Mac – 31 Mac 2023

CARA PERMOHONAN BARU

Sila klik pautan di bawah “PANDUAN PERMOHONAN” untuk mendapatkan panduan cara membuat permohonan baru dan kemas kini maklumat pemohon :

PANDUAN PERMOHONAN

JADUAL PEMBAYARAN SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR) 2023

Berikut adalah jadual jumlah pembayaran keseluruhan STR 2023 mengikut kategori :

MAKLUMAT LANJUT

Untuk maklumat lanjut, sila klik pautan di bawah : 








Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button