BANTUAN KERAJAAN

E-WALLLET : TARIKH RASMI BAYARAN KREDIT PERCUMA SEBANYAK RM200 TELAH DI UMUMKAN

Khas kepada rakyat Malaysia golongan B40 dan M40 akan menerima bantuan kredit e-Dompet secara percuma.

Program e-dompet percuma ini dengan peruntukan RM400 juta yang memberi manfaat kepada 2 juta penerima yang layak.

Semak kelayakan anda.

BANTUAN E-DOMPET 2023

Bantuan e-Tunai Belia Rahmah merupakan langkah bijak yang kerajaan laksanakan dalam membantu golongan belia meringkan beban kos sara hidup yang turut meningkat di kampus.

Ianya juga bertujuannya memudahkan golongan belia membuat transaksi tanpa tunai dan usaha untuk membudayakan pembayaran tanpa tunai dalam kalangan belia.

Ini bertepatan dengan matlamat mempertingkatkan tahap literasi pembayaran digital di bawah Rangka Tindakan (Blueprint) Ekonomi Digital Malaysia.

Info : Bantuan ini adalah sama dengan bantuan yang dilaksanakan oleh kerajaan terdahulu seperti eBelia (2021) dan ePemula (2022).

JUMLAH BAYARAN

Dengan peruntukan RM400 Juta yang memberi manfaat kepada 2 juta belia berusia 18 – 20 tahun jumlah bayaran bagi Bantuan e-Tunai Belia Rahmah adalah :

  • RM 200

SYARAT KELAYAKAN

Syarat kelayakan bantuan e-Tunai Rahmah adalah seperti berikut :

  • Warganegara Malaysia
  • Golongan Belia berumur 18 – 20 Tahun

Namun pada 7 April lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Anuar Ibrahim memberitahu bahawa bantuan ini akan diperluas kepada semua pelajar di universiti tanpa mengira usia pada program Sesi Dialog Bersama Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Sila Klik Pautan  Dialog PM Bersama Mahasiswa UiTM untuk maklumat penuh.

CARA MENEBUS E-TUNAI

Seperti tahun sebelum ini kepada golongan belia yang menepati syarat kelayakan boleh menebus bantuan ini di platform e-dagang pilihan masing-masing seperti :
  • Grabpay 
  • Shopeepay, 
  • Touch n Go ewallet dan 
  • Bigpay. 
Penebusan bantuan e-Tunai Rahmah RM200 ini hanya dibenarkan tebus sekali sahaja.

TARIKH BAYARAN

Bercakap kepada Utusan Malaysia, Kementerian Kewangan menjelaskan, pemberian bantuan e-dompet sebanyak RM200 kepada pelajar universiti di negara ini akan bermula pada :

  • Jun 2023

MAKLUMAT LANJUT

Klik pautan di bawah untuk mendapatkan lebih informasi mengenai bantuan-bantuan yang kerajaan sediakan kepada rakyat Malaysia. PORTAL SEMASA

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button